Wednesday, October 10, 2007

Catatan diari sepanjang penyelidikan di Kota Tinggi...

Di bawah adalah catatan diari saya sepanjang 1-3 Ogos 2007. Maaf kerana penggunaan bahasa yang kurang betul.Ini kerana saya lebih suka diari saya ditulis sedemikian...

Sabtu: 1 Ogos 2007

Aku bangun pukul 6.30am. Pukul 7.20, aku dah sampai di bus stop..Pukul 8.00am, bas ukm sampai di bus stop. Bangganya dapat naik bas ukm, Dapat bas ukm baru lagi..Selama ini kalau ada apa-apa aktiviti luar mesti naik bas sekolah....Selepas itu,berhenti di depan FSSK, nak ambil pelajar kolej lain..Pelajar-pelajar demografi naik bas yang sama dengan pelajar keris mas..Kemudian, pelajar demografi menyuruh kami berpindah ke bas lain...tujuannya,memudahkan perbincangan kumpulan...Pukul 9.00am, bertolak dari ukm dan berhenti di rest area Seremban pada pukul 10.00am..anas beritahu, berehat sekejap selama 30 minit...makanan-makanan dekat situ sangat mahal...Aku cuma beli twiggies jea..standard price...Bertolak dari Seremban pada pukul 10.30am..Aku tidur sepanjang perjalanan sampai ke Kulai...Masa itu,sudah pukul 2.00, kalau tak silap...Dari Kulai sampai ke Kota Tinggi, lebih kurang 1 jam perjalanan...dah terasa lapar...apabila sampai di Kota tinggi,pemandu bas berhenti di depan hotel pilton..kami disuruh makan tengahhari dahulu. kemudian,berkumpul di hadapan hotel pilton pada pukul 3.00. Aku, wanie,mira,nab,dida dan yana makan di gerai..Seafood seperti kerang sangat murah....mungkin kota tinggi berdekatan dengan laut, jadi seafood senang nak dapat...Aku makan ayam dan sayur,harganya RM4.00..."standard price"...Lepas makan,berkumpul di depan hotel pilton..Pelajar perempuan tinggal Hotel Pilton manakala pelajar lelaki di hotel water lilies..Urusan-urusan check in diurus oleh kak dina..."roommates" aku semestinya nab,yana,wanie,dida dan mira...tak boleh dipisahkan di antara kami...4 lagi pelajar fssk...Dalam pukul 4.30, disuruh berkumpul di depan bas untuk memulakan kerja lapangan...lepas sembahyang dan rehat,tunggu di depan bas pada pukul 4.30..kemudian kami diberitahu kerja lapangan dbatalkan untuk hari itu... punyalah semangat nak buat kerja lapangan, tiba-tiba tak jadi pula....

Tapi kumpulan tetap meneruskan kerja lapangan...Bagi kumpulan-kumpulan yang tajuknya peniaga-peniaga,senangla...mereka boleh buat dekat sekitar bandar Kota Tinggi...Aku dengan Kak Aisyah tunggu Zaidi dengan azizi di Plaza...Hotel mereka berdekatan dengan Plaza tersebut.. Sementara tunggu mereka, Aku dan kak Aisyah "Window Shopping" di Plaza...Lebih kurang 15 minit, azizi dan zaidi sampai...Kumpulan aku buat tajuk governans, jadi kami memutuskan untuk pergi ke balai polis terdekat, dengan menaiki teksi..

Tambang teksi yang dikenakan RM4.oo. Mula-mula saya dan ahli kumpulan lain pergi ke pondok pengawal...Kami meminta polis di pondok tersebut untuk menjawab kaji selidik kami, tetapi dia enggan...Polis mengatakan dia tidak layak untuk menjawab survey tersebut. Dia menyuruh kami meminta survey daripada polis yang bertugas di dalam balai polis..Jadi, kami masuk ke balai polis..Terdapat seorang polis di kaunter pertanyaan, dan kami meminta dia menjawab survey kami..Mula-mula polis tersebut enggan sebab dia sedang bertugas tetapi akhirnya dia menjawab survey kami... Polis tersebut menceritakan pengalamannya bertugas sewaktu banjir tersebut berlaku sambil menjawab survey kami...Apa yang diceritakan oleh polis tersebut dicatat oleh kak aisyah...

Selepas itu, kami memujuk pegawai polis di pondok pengawal untu menjawab survey kami, dan beliau bersetuju kerana beliau pun terlibat dalam operasi banjir...Sementara menunggu polis tersebut siap. Zaidi mengambil gambar bot yang telah digunakan untuk menyelamatkan mangsa banjir...Apabila selesai kerja kaji selidik kami di balai polis tersebut, kami cuba menghubungi pemandu teksi yang membawa kami ke balai polis, tetapi gagal...Jadi, kami berjalan kaki ke simpang supaya kami dapat jumpa teksi sebab teksi tidak melalui di hadapan balai polis...Dalam perjalanan ke simpang tersebut, hujan turun agak lebat....kami berteduh di pondok terdekat....Apabila hujan reda sedikit, kami meneruskan perjalanan kami. Kami mendapati tiada teksi di kawasan tersebut, jadi kami terus berjalan kaki untuk ke bandar...malangnya, kami tersilap masuk jalan dan akhirya sesat..Lebih malang lagi, hujan turun dengan lebat...

Sekali lagi kami berteduh di pondok terdekat...mungkin boleh dikatakan gerai kosong..pit stop kedua...Apabila hujan reda, kami meneruskan perjalanan dan masih tak jumpa teksi..agaknya orang kat situ tak perlukan teksi, sebab tu teksi tak lalu kat situ...kit orang agak "lost" dan "blur" sebab dah tersesat...Dalam kebingungan, kami terjumpa rumah anak- anak yatim..Dalam perkarangan rumah tersebut, ada abang sedang menuju ke kerete kancil putihnya...Kak Aisyhah terus bertanya pada abang tersebut tentang jalan ke bandar.. Abang itu mengatakan kami memang tersesat..Sepatutnya jalan terus jea, tetapi kami telah belok kanan..Abang tu pelik sebab tak akan kami cuma berjalan kaki untuk ke bandar, sebab jauh lagi perjalanan untuk keluar dari kampung saja... ke bandar, jangan cakaplah...kami cakap terpakslah sebab tak jumpa teksi...Lepas itu, dengan semangat berkobar-kobar( "actually dah penat sebenarnya, abang tu tak nak tumpangkan ke,huhuhu), kami meneruskan perjalanan ke bandar...

Aku mengatakan kepada rakan kumpulan aku, inilah cabaran dan dugaan...Dalam perjalanan, terdapat kereta kancil putih menuju ke kami..macam kenal...rupa-rupanya abang tadi..Dia menumpangkan kami, sebab abang itu pun ingin ke bandar..Alhamdullillah...sebelum itu, rasa macam nak tercabut kepala lutut aku...Kami sempat berkenalan dengan abang tersebut...Apabila abang itu mengetahui yang kami sedang menjalankan kajian tentang pihak governans dalam operasi banjir, abang tersebut mengatakan dia pun terlibat dalam operasi banjir..sebab, dia bekerja di Jabatan Saliran dan Pemparitan...Tanpa membuang masa, kami menjadikan abang tersebut sebagai respoden ketiga kami..kami menyuruh dia menjawab survey kami..

Abang tersebut memberhentikan kami di hadapan plaza..Kami balik ke hotel masing-masing..Hari tersebut kami cuma mendapat 3 respoden mewakili pihak governans..

Ahad: 2 ogos 2007

Hari ini hari kedua aku akan menjalankan penyelidikan kumpulan. Dalam pukul 10.00 pagi, kami dibawa pergi ke kampung Kelantan dan juga Kampung Tembiuh untuk penyelidikan ke atas mangsa banjir. Kumpulan aku telah menyediakan 40 borang kaji selidik untuk diedarkan kepada mangsa banjir iaitu penduduk kampung kelantan dan juga kampung tembiuh. Kumpulan aku berpecah. Aku dengan Zaidi pergi ke kampung Kelantan manakala Azizi dengan Kak Aisyah pergi ke Kampung Tembiuh.Kami bahagikan borang iaitu 2o borang untuk 1 kampung.

Apabila sampai ke kampung Kelantan aku perhatikan masih terdapat lagi kesan-kesan banjir ke atas kampung tersebut. Antaranya ada rumah yang rosak, kereta dipenuhi lumpur dan macam-macam lagi.. aku perpecah pula dengan zaidi...aku ambil 10 borang kaji selidik..Aku melakukan penyelidikan aku ke atas suri rumah, ibu tunggal,dan lain-lain yang merupakan mangsa banjir.

Pelbagai maklumat yang aku dapat dari cerita-cerita mereka. Aku juga mendapati terdapat ralat dan ketidakcekapan governans terhadap operasi banjir.

Apabila selesai melakukan penyelidikan aku bertemu dengan Zaidi di masjid untuk tunggu bas. Dalam 20 minit kemudian bas sampai dan kami pulang ke hotel masing-masing..

Kak aisyah dengan azizi telah melakukan penyelidikan ke atas pihak dari UMNO. Mereka melakukan penyelidikan ke atas pihak polis selepas mereka selesai dengan penduduk kampung tembiuh.

Pada pukul 5 petang, kami ingin melakukan penyelidikan ke atas pihak governans pula..Ini kerana, kami sudah selesai melakukan penyelidikan ke atas penduduk iaitu mangsa banjir.

Mula-mula, kami pergi ke hospital. Sebanyak 5 responden dari pihak hospital yang terdiri daripada jururawat, bahagian ambulans dan keselamatan.

Kemudian, kami beralih kepada pihak bomba..Kami melakukan penyelidikan pihak bomba iaitu seramai 6 responden..

Berakhirla penyelidikan kami untuk hari kedua..

Isnin (3 ogos 2007)

Kami ingin memfokuskan penyelidikan kami terhadap Pejabat Daerah kerana pihak mereka telah banyak melibatkan diri mereka dalam operasi banjir.

Apabila sampai di Pejabat daerah, sekali lagi kumpulan aku berpecah. Kak aisyah dengan azizi melakukan penyelidikan mereka di majlis daerah.. Aku dengan zaidi mendengar taklimat dari pihak majlis daerah dan kami melakukan penyelidikan ke atas mereka..

Akhirnya kami selesai melakukan penyelidikan kami iaitu ke atas mangsa banjir iaitu penduduk dan juga pihak governans..Selepas ini, kami ingi menumpukan pada analisis data kami apabila kami balik ukm.

Kami bertolak pulang ke ukm pada pukul 12 tengahhari..

Posted by Radhia Haafiza Che Razali (A115023) at 9:38 AM 0 comments Links to this post