Wednesday, October 10, 2007

Hasil Kajian Terhadap Pihak Governans..

Analisis Data Kajian Terhadap Pihak Governans..

Seramai 20 responden dari pihak governans yang menjawab soalan kaji selidik..

Soalan (a)
Mangsa-mangsa banjir telah memberikan kerjasama semasa urusan pemberian bantuan oleh pihak governans.


Berdasarkan data yang telah kami perolehi, sebanyak 40% menyatakan setuju bagi penyataan ‘a’ dimana mangsa-mangsa banjir telah memberikan kerjasama dalam pemberian bantuan oleh pihak governans.


Soalan (b)

Terdapat pelbagai bantuan atau sumbangan daripada pihak luar kepada mangsa banjir.

Bagi penyataan berikutnya, 70% daripada mereka menyatakan sangat setuju bahawa mereka menerima bantuan daripada pihak luar kepada mangsa banjir.


Soalan (c)
Bantuan daripada pihak luar amat mencukupi dan pihak pentadbir tidak mempunyai sebarang masalah untuk menguruskannya.


Seterusnya, sebanyak 45% daripada responden kami menyatakan sangat setuju dengan bantuan yang diberikan oleh pihak luar yang sangat mencukupi serta tiada masalah dalam pengurusan.


Soalan (d)
Adakah perbezaan kawasan parlimen di Kota Tinggi telah mendatangkan kesan ketika urusan pembahagian bantuan?

Sebanyak 45% daripada responden kami menyatakan tidak pasti untuk penyataan ‘d’ bahawa perbezaan kawasan parlimen telah mendatangkan kesan keatas urusan pembahagian bantuan.


Soalan (e)
Mangsa-mangsa banjir telah dipindahkan dalam masa yang singkat dan tiada masalah semasa proses pemindahan tersebut.


Untuk penyataan seterusnya iaitu penyataan ‘e’ , sebanyak 35% responden kami menyatakan tidak pasti dimana mangsa-mangsa banjir telah dipindahkan dalam masa yang singkat.


Soalan (f)
Semasa berada di pusat pemindahan banjir,mangsa-mangsa telah menerima bantuan yang secukupnya daripada pihak pentadbir dan kebajikan mereka juga diurus dengan baik sekali.


Manakala bagi penyatakan ‘f’ sebanyak 35% telah menyatakan sangat setuju bahawa mangsa-mangsa banjir telah menerima bantuan yang secukupnya daripada pihak pentadbir dan kebajikan mereka juga diuruskan dengan baik oleh pihak governans.


Soalan (g)
Pembangunan yang dijalankan oleh pihak pentadbir merupakan antara penyebab berlakunya banjir.


Untuk penyataan seterusnya iaitu penyataan ‘g’ sebanyak 35% menyatakan tidak setuju bahawa pembangunan yang dijalankan oleh pihak mereka merupakan punca berlakunya banjir.




Soalan (h)
Kerja-kerja penambahbaikkan kini semakin rancak dilakukan oleh pihak pentadbir dan juga dari pihak kerajaan sendiri.
Seterusnya, Sebanyak 50% responden kami telah menyatakan sangat setuju bagi penyataan ‘h’ bahawa penambahbaikan sedang rancak dilakukan oleh pihak mereka.




Soalan (i)
Semua pihak atasan seperti JKKK,Ketua kampung dan juga pegawai daerah bekerjasama semasa memberikan bantuan kepada mangsa banjir.


Bagi penyataan ‘i’ pula 40% menyatakan setuju bahawa semua pihak atasan dan pihak governans memberi bantuan kepada mangsa banjir.


Soalan (j)
Pihak anda telah memberikan komitmen yang tidak berbelah bahagi tanpa mengira masa dan lokasi dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir


Walaubagaimana pun, bagi penyataan ‘j’ terdapat 2 pendapat yang menyatakan bahawa sebanyak 45% setuju dan sangat setuju dalam penyataan memberikan komitmen yang tidak berbelah bagi tanpa mengira masa dan lokasi dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir.


Soalan (k)
Pihak anda telah bertindak pantas dan bijak dalam menguruskan mangsa banjir.

Manakala sebanyak 60% bagi penyataan ‘k’ menyatakan sangat setuju dalam hal menguruskan mangsa banjir dengan bertindak pantas dan bijak oleh pihak mereka.

Soalan 'l'
Pihak anda memberikan bantuan kepada kawasan linkungan/kawasan berhampiran pihak anda sahaja

Penyataan ini telah membuktikan keatas penyataan seterusnya iaitu peyataan ‘l’, sebanyak 45% menyatakan sangat tidak setuju bahawa pihak mereka memberi bantuan kepada kawasan lingkungan yang berhampiran sahaja.


Perhatian: Untuk mengetahui analisis data kajian ke atas mangsa banjir beserta dengan graf, sila klik pada Hasil Kajian Ke atas Mangsa Banjir(penduduk) di CONTENT OF THIS BLOG. Ini adalah kerana, post tersebut tidak dipaparkan di ruangan utama blog. Terima kasih.






No comments: